Onze categorieën

Iedereen aan de compacte SUV

Auto’s

minicover

Je hoeft de autoactualiteit zelfs maar met een half oog te volgen om te weten dat kleine Sport Utility Vehicles (SUV) tegenwoordig een hot topic zijn. Op de trendmeter zijn ze inmiddels de compacte monovolume voorbij gehold en de autoconstructeurs vallen bijna over elkaar heen in een poging om zo snel mogelijk kleine, stoer ogende auto’s op de markt te brengen. Van die nieuwelingen zijn er op de occasiemarkt slechts een handvol te vinden en de prijs ervan is hoog, maar ook wie zich trendgevoelig wil positioneren zonder de bank te kraken heeft keuzemogelijkheden.

De trendsetters

De flirt met stoere stadswagens is immers niet nieuw. Vooral in het Oosten voelt men al langer aan dat dit segment wel eens hip zou kunnen worden. Al meer dan 20 jaar, zo blijkt. Toyota verraste de branche al in 1994 met de RAV4: klein, hoog en handig. En heel erg duidelijk een kind van de nineties, met z’n onmiskenbare kleuren en stripings. De onconventioneel gestylede tweedeurs was slechts 3,72m lang. De een jaar later gelanceerde vijfdeurs werd al snel een favoriet van de middenklasse.

jeep

Snelgroeiende populariteit

In het segment van de avonturier op zakdoekformaat was de RAV4 niet de enige speler. Concurrent Suzuki, één van de pioniers van de kleine terreinwagen, had reeds een SJ rondrijden. Of wat te denken van een Samurai, of de Jimny die tot op vandaag in de catalogus staat. Daihatsu had ook zo’n kleine Rocky. Maar dit waren en zijn wel volwaardige terreinwagens die klein verpakt waren. Met echte capaciteiten en – daarom – minder comfort dan een conventionele personenwagen. Dat is waar Toyota een mouw aan paste.

Aaibare SUV’s

Succes zorgt er natuurlijk voor dat ook anderen een graantje willen meepikken. Dus reageerde Mitsubishi een paar jaar later op de RAV4 met de Pajero Pinin, Daihatsu met de Terios, Suzuki met de Vitara – allemaal SUV’s met een hoog knuffelgehalte, bedoeld om in de stad rond te rijden. Allemaal SUV’s die in verschillende getale als occasiewagen te vinden zijn en de kans bieden om met een beperkt budget in te spelen op de jongste trends. Omdat de ruimte- en comforteisen snel groeiden, verdwenen sommige van deze modellen even snel.

mitsubichi

Van niche naar mainstream

Vandaag lijkt het aanbod compacte SUV’s eindeloos, geen enkel ander segment groeit momenteel zo sterk. Zelfs de Fransen en Italianen, bis dato niet aanwezig in deze klasse, doen nu gretig mee: Renault met de Captur (die in Europa trouwens op de pole position staat), Peugeot met de 2008 en Fiat recent met de 500X. Ook de premiumfabrikanten spelen maar wat graag mee: BMW met de X1, Audi met de Q3 en in 2016 met de Q1, Mercedes met de GLA. Bij Mini is de Countryman ondertussen het best verkochte model.

mini

Gerelateerde berichten

Wedstrijd: meeracen als co-piloot tijdens de VW Fun Cup!

Acties & Wedstrijd, Auto’s
Ben jij gek op snelle auto’s? Wat dacht je dan van een dagje doorbrengen op het circuit in Francorchamps? Op 13 en 14 juli 2019 gaat daar de VW Fun Cup door. Een buitengewone race. De besten zijn er natuurlijk om te winnen, maar de meerderheid van het peloton is...
Lees verder

2dehands.be #SalonExperts

Acties & Wedstrijd, Auto’s
De beste saloncondities, die vind je op 2dehands.be! Wist je immers dat tussen de 100.000 autozoekertjes op 2dehands.be ook de meeste wagens staan die te vinden zijn op het autosalon, maar dan goedkoper? Tijdens het autosalon neemt een team van auto-experts de Facebook en Instagram van 2dehands.be over. Spot je tussen 12...
Lees verder