Onze categorieën

2 op 3 ouders (67%) kopen deel van babyuitzet tweedehands

Algemeen, Kinderen & Babies

shutterstock_217034809-1

En 44% houdt bij de aanschaf van babyspullen al rekening met eventuele doorverkoop!

Een kind krijgen is een bijzonder moment, maar dit brengt ook heel wat kosten met zich mee. Zo geeft 44% van de Belgische ouders meer dan 2.000 euro uit aan een uitzet voor hun eerste kind. Toch weet twee derde van de ouders (67%) de uitgaven te beperken door een deel van de spullen tweedehands aan te kopen. Kleertjes (42,6%), een maxi cosi (22,3%) en kinderwagen (22%) zijn de populairste tweedehands babyspullen. Dit blijkt uit een onderzoek van 2dehands.be bij 500 Belgische (toekomstige) ouders, uitgevoerd door iVOX.

 

Een buggy, wieg of babykleertjes; ze worden slechts voor een korte periode gebruikt maar toch kosten ze handenvol geld. Gemiddeld zijn Belgische ouders hier – bij de geboorte van hun eerste kind – maar liefst 2.035 euro aan kwijt. 7% spendeert er zelfs meer dan 4.000 euro aan. De overgrote meerderheid (89%) vindt de inhoud van zijn geboortelijst (deels) in een babywinkel, 43% neemt de spullen voor een prijsje over van familie of vrienden en 26% vindt via een webshop zijn gading. Daarnaast wint de tweedehandsmarkt aan populariteit want een vijfde doet voor zijn babyuitzet een beroep op zoekertjessites. Ook babybeurzen (17%), rommelmarkten (15%) en tweedehandswinkels (12%) blijken een schatkamer voor babykleertjes, -speelgoed en –meubelen.

 

Top 10 van de meest gekochte tweedehands babyspullen

  1. Babykleding / textiel (42,6%)
  2. Maxi cosi (22,3%)
  3. Kinderwagen (22%)
  4. Park (19,1%)
  5. Buggy (17,7%)
  6. Kinderstoel (14,4%)
  7. Bad/badstandaard (14%)
  8. Autostoel (13,7%)
  9. Commode (12,2%)
  10. Babybed (11,5%)

 

Petra Baeck, woordvoerster van 2dehands.be: “Waarom zou je alles nieuw kopen als je ook – voor een fractie van de nieuwprijs – tweedehands kwalitatieve babyspullen op de kop kan tikken? Heel vaak gaan ouders daarom op zoek naar babyitems op de tweedehandsmarkt; zo kocht 67% minstens 1 ‘gebruikt’ babyproduct. Gemiddeld besparen ze hierdoor zo’n 576 euro.”

 

Geld besparen

Dit laatste is meteen ook de meest genoemde reden om tweedehands babyspullen in huis te halen (57%). Ruim de helft (55%) deed dit omdat ze de spullen gratis of voor een mooie prijs konden overnemen van vrienden en familie. Voor 52% hoefde de babyuitzet niet noodzakelijk nieuw te zijn.

Petra Baeck: “Jonge ouders worden geconfronteerd met een van de duurste periodes uit hun leven. Ze krijgen niet alleen kinderen maar kopen ook vaak hun eerste woning. Toch is alleen het beste goed genoeg voor onze kroost; kwalitatieve tweedehandsspullen bieden dus een dankbare oplossing. De standaard babyitems worden bovendien graag aangevuld met unieke retro-items, zo illustreren jonge ouders hoe speciaal de nieuwe prins of prinses is. Dit zijn meteen de voornaamste verklaringen waarom tweedehands hot en hip is bij jonge ouders.”

Tenslotte beïnvloedt ook de zorg voor het milieu het koopgedrag van jonge ouders: meer dan 1 op 3 (35%) kocht tweedehandsitems omdat hergebruik duurzaam is.

 

Doorverkoop

In het onderzoek van 2dehands.be werd ook nagegaan wat we met onze babyuitzet doen wanneer we die niet meer nodig hebben. Meer dan twee derde van de jonge ouders (68%) gaf aan deze spullen (deels) te verkopen. Iets minder respondenten (62%) geeft ze weg en 47% houdt (een deel van) de spullen bij.

Opvallend is dat meer dan 4 op 10 ouders (44%) al bij de aankoop van de babyspullen rekening houdt met het mogelijke doorverkopen ervan. Ze doen dit door heel kwaliteitsvolle producten te kopen (29%) of door te kiezen voor populaire merken (16%) en unisex/neutrale kleuren (15%).

“Wat overbodig wordt in het ene gezin, komt net van pas bij een ander. Steeds meer jonge ouders zijn zich hiervan bewust en proberen een deel van hun investering terug te winnen. Terecht, want uit ons onderzoek blijkt dat ze hier gemiddeld 495 euro mee kunnen terugverdienen. Kopen en doorverkopen, noem het een nieuwe vorm van solidariteit onder jonge ouders. Alleen al dit jaar werden er zo’n 1,5 miljoen zoekertjes geplaatst in de rubriek ‘Kinderen & baby’s’ op 2dehands.be. In de afgelopen maanden zagen we een stijging in het aantal geplaatste zoekertjes van 18% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dagelijks zijn er zo’n 250.000 zoekopdrachten binnen de categorie. Daarmee is het – na ‘Auto’s’ – de populairste afdeling op ons platform”, besluit Petra Baeck.

 

Methodologie

Het online onderzoek werd tussen 12 en 26 oktober uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht 2dehands.be bij 500 Belgen met kinderen tot 4 jaar of met een kind op komst, representatief op taal, leeftijd, geslacht en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 4,33%.

 

 

Gerelateerde berichten

De 2dehands #SalonExperts 2019

Algemeen
Wist je dat tussen de bijna 100.000 autozoekertjes op 2dehands ook de meeste wagens staan van op het Autosalon, maar dan goedkoper? Om je te helpen in de zoektocht naar je ideale wagen, staat tijdens de periode van het Autosalon een team van auto-experts voor je klaar voor al je vragen. Spot...
Lees verder

2dehands.be en Music for Life: Volle Brooddozen voor Iedereen

Algemeen
Eerder deze maand lanceerden we onze Music for Life actie ‘Volle Brooddozen voor Iedereen’ t.v.v. het Kinderarmoedefonds. (Bekijk het campagnefilmpje hier.) Dankzij jullie hulp verzamelden we in een mum van tijd gigantisch veel brooddozen! Nogmaals bedankt aan iedereen die mee doneerde. Samen met chefs Wim Ballieu, Dominique Persoone en Jeroen...
Lees verder